Wat kan ik doen met mijn geboekte zomervakantie?

De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Er is nog veel onzeker, veel mensen vragen
zich af of ze dit jaar hun zomervakantie wel in het buitenland kunnen doorbrengen. De zomervakantie komt steeds dichterbij. De grenzen van een aantal landen gaan op korte termijn weer open voor toeristen. Zoals bijvoorbeeld België, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Voor alle landen in de wereld geldt er echter nog steeds een code oranje of zelfs code rood.

Wij krijgen op dit moment erg veel vragen over het wel of niet annuleren van de geboekte zomervakantie. Maar ook of je wel of niet het overige deel van de reissom moet betalen. Daarom vertellen wij jou in onderstaand stappenplan wat je kunt doen.

Stap 1: nooit zelf annuleren

Wij adviseren jou om een geboekte reis nooit zelf te annuleren. Neem eerst contact op met je reisbureau, luchtvaartmaatschappij of de accommodatie. Er geldt namelijk dat de organisatie waar jij jouw reis hebt geboekt als eerste een voorstel doet voor de terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk hierbij aan een voucher, een tegoedbon of de mogelijkheid tot het omboeken van de vakantie. Dit geldt voor alle reisbureaus, ook als zij niet zijn aangesloten bij de ANVR. Overleg daarom altijd eerst met de reisorganisatie.

Betalen van de reissom?

Het advies is om uitstel van betaling aan te vragen bij de reisorganisatie vanwege de onzekere situatie, tot het moment waarop duidelijk is of de reis wel of niet door kan gaan.

Wil de reisorganisatie hier niet aan meewerken? Vraag dan eerst aan de reisorganisatie of zij geld teruggeven binnen 14 dagen en geen voucher aanbieden, als jij de betaling doet maar de reis vervolgens toch niet door kan gaan door de coronabeperkingen. Vervolgens zijn er twee mogelijkheden:

  1. De reisorganisatie doet jou deze toezegging. Dan kun je de betaling doen, houd vervolgens wel contact met de reisorganisatie over het wel of niet doorgaan van jouw reis.
  2. Wil de reisorganisatie jou deze toezegging niet doen? Geef dan aan dat jij de betaling eenzijdig opschort vanwege de onzekere situatie. Let op: dit mag niet worden gezien als annulering van de reis. Wacht vervolgens de reactie van de reisorganisatie af.

Stap 2: bericht afwachten van de reisorganisatie

De reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt, neemt als het goed is enkele weken voor vertrek contact met je op. Omdat op dit moment in alle landen nog sprake is van een negatief reisadvies zal de reisorganisatie met jou overleggen over het annuleren van de geboekte reis en de compensatiemogelijkheden die zij hiervoor aanbieden.

Hoor je niets van de reisorganisatie en vertrek jij al binnen drie weken? Neem dan zelf contact op met de reisorganisatie en overleg over een oplossing.

Ontvang jij een vorm van compensatie? Dan is het belangrijk om te weten dat je deze niet zomaar mag weigeren. Als de compensatie een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang, dan wordt dit gezien als een op geld te waarderen compensatie.

Stap 3: Neem contact met ons op als de reisorganisatie geen compensatie biedt

Heb je contact gehad met jouw reisorganisatie en bieden zij geen restitutie of compensatie aan?

Neem dan contact met ons op op telefoonnummer (0318) 55 57 79 of per mail naar veenendaal@huis-hypotheek.nl. Wij kunnen dan samen met de verzekeraar beoordelen of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten.

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen en nieuwtjes op het gebied van hypotheken, verzekeren en financieel advies? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Feedback