Voorbereiding hypotheekadvies

Je hebt binnenkort een hypotheek advies gesprek. Dan heeft de hypotheekadviseur een aantal gegevens van jou nodig. Een goede voorbereiding van het hypotheekadvies zorgt voor een soepele afhandeling van jouw aanvraag. Met deze checklist kun je zien welke informatie jouw adviseur nodig heeft, zodat je alvast de benodigde gegevens kunt verzamelen. Wij zetten deze lijst ook voor je klaar in je klantmap. Voor deze klantmap ontvang je een inlogcode van ons. Het meest makkelijk is het om de Huis & Hypotheek app te downloaden. Met de Huis & Hypotheek app kan je makkelijk foto’s van documenten maken en uploaden. Inloggen in de klantmap doe je door eerst de klantmap te activeren. Na activatie kan je met je dossier ID en de inloggegevens van de klantmap inloggen op jouw Huis & Hypotheek app.

Algemene informatie voor iedereen

Hieronder staan algemene documenten die wij nodig hebben in een hypotheek aanvraag proces. Voor alles stukken geldt; heb je een partner, dan hebben we van jullie beiden deze stukken nodig.

  • Een geldig identiteitsbewijs. (Bekijk hier hoe je een goede kopie aanlevert)
  • Jouw meest recente salarisstrook, niet ouder dan 2 maanden.
  • Een werkgeversverklaring, niet ouder dan 2 maanden. (download deze hier en laat hem door je werkgever invullen)
  • Een formulier werknemersvoorzieningen van jouw werkgever. (download deze hier)
  • Een recent UWV bericht, niet ouder dan 2 maanden. (downloadinstructie)
  • Een recent bankafschrift. Let op! Hierop staat een recente datum niet ouder dan 2 maanden, je naam, het rekeningnummer en het saldo.
  • Het meest recente overzicht van jouw pensioen. (downloadinstructie)
  • Jouw aangifte inkomstenbelasting van het afgelopen jaar.
  • Gegevens over financiële verplichtingen. Denk aan: een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of alimentatieverplichtingen.
  • Polissen van lopende verzekeringen. Denk aan: jouw levensverzekeringen, overlijdensrisicoverzekeringen, woonverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering of werkeloosheidsverzekering.
  • Als je samenwoont of getrouwd bent: jouw samenlevingscontract of de akte van huwelijkse voorwaarden.
  • Als je in de afgelopen 12 jaar gescheiden bent: het echtscheidingsconvenant, het echtscheidingsvonnis en de inschrijving burgerlijke stand.
  • Als je gaat verbouwen: een bouwkundig rapport en/of een indicatie van de verbouwingskosten met een begroting. (download hier een verbouwingsspecificatie)

Informatie als je een woning hebt gekocht

  • De (voorlopige) koopovereenkomst.
  • Bij nieuwbouw; de koop/aanneemovereenkomst en een lijst van het meerwerk
  • Een taxatierapport van de aangekochte woning. Meestal regelen wij dit voor je.
  • Indien aanwezig, aan bouwkeuring van de woning.

Als je al een hypotheek hebt

  • De meeste recente fiscale jaaropgave van de huidige hypotheek
  • Een overzicht van de huidige stand van de hypotheek. Bij veel geldverstrekkers kan je deze downloaden.
  • Een WOZ-beschikking van de huidige woning.

Extra als je zelfstandig ondernemer bent

  • De jaarrekeningen over de laatste 3 jaar.
  • De belastingaangiften over de laatste 3 jaar.
  • Een prognose met een balans en winst en verliesrekening over het lopende jaar.
  • Bij een BV; de meest recente salarisstrook en de salarisstroken van de maand december over de laatste 3 jaar.
  • Als de cijfers van het voorgaande jaar nog niet klaar zijn een winst en verlies rekening gecombineerd met de aangiften omzet belasting over alle kwartalen.
  • Een formulier met vragen over hoe het bedrijf omgaat met het Coronavirus.

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen en nieuwtjes op het gebied van hypotheken, verzekeren en financieel advies? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Feedback